Naj potraviny pre zdravé oči – a nie je to len mrkva

08.07.2019“Musíš papať mrkvu, aby si dobre videl,” zvykli nám v detstve hovoriť mamy. Spomínate si? Alebo to dokonca na svoje deti používate tiež? Nielen mrkva je však obľúbenou potravinou našich očí. Dobrý zrak sa dá “zjesť” v oveľa viac živinách, zistite s nami, v ktorých. Naj potraviny pre zdravé oči – a nie je to len mrkva

Či už vás trápia nejaké starosti s očami alebo sa o ich dobrú výživu staráte výlučne kvôli prevencii možných očných problémov, nasledujúce riadky by ste mali zaradiť medzi svoje bežné stravovacie návyky.

Jedálny lístok pre oči

Zlá životospráva ovplyvňuje nielen našu postavu, ale aj najrozličnejšie stránky nášho zdravia. Okrem iného zapríčiňuje aj rýchlejšie starnutie nášho organizmu, teda aj očí. Naopak, so zdravou stravou si dobrý zrak môžeme užívať až do staroby. Základnou súčasťou jedálnička by mali byť najmä omega 3-mastné kyseliny a dostatok minerálov a vitamínov. Z nich je najdôležitejšie najmä A, ktorého nedostatok by mohol zapríčiniť zníženie pigmentu rodopsín, ktorý našim očiam pomáha v zlých svetelných podmienkach, najmä v noci. Vitamíny E a C zase znižujú vznik katarakty, teda sivého zákalu. A strava bohatá na antioxidanty očiam tiež výrazne prospieva – dopĺňa oči luteínom, ktorý nám zase pomáha pri priveľmi silných svetelných podmienkach. Meď a zinok patria k minerálom, ktoré nášmu organizmu pomáhajú pri vstrebávaní živín a vitamínov, takže aby naše oči dostali to najlepšie s vyššie spomenutých látok, neobchádzajte ani minerály.

Ktoré potraviny nakupovať

Všetky spomínané látky nájdeme v rastlinných surovinách, hlavne v zelenine. Už spomínaná mrkva je vynikajúcim zdrojom vitamínu A a karotenoidov. Podobne účinné sú aj látky v tekvici či červenej a oranžovej paprike. Dopriať si môžete aj kivi, hrozno či kukuricu, ale aj vajíčka alebo cereálie, v ktorých tiež nájdeme výrazné množstvo týchto prospešných látok. Pridajte do svojho jedálneho lístka aj viac listovej zeleniny, kvalitná je najmä kapusta, ale aj kel, mangold, špenát či petržlenová vňať. Prísun vitamínu A vám zabezpečí aj maslo alebo zemiaky. Zdravé tuky do svojho organizmu dostanete cez ryby a morské plody. Zinok zase v mlieku a syre. Dlhodobé zdravé stravovanie sa čoskoro odrazí aj na zdravotnom stave vašich očí a pomáha ako fungujúca prevencia pred vznikom očných vád. Ak by ste sa chceli poradiť o tom, aké konkrétne látky pomôžu zlepšiť váš konkrétny zdravotný stav, váš očný lekár vám so zostavením jedálnička ochotne poradí.